fbpx

Ce este educația Montessori?

„Am studiat copilul, am luat ceea ce mi-a dat copilul și l-am exprimat în ceea ce se numește Metoda Montessori.” Dr. Maria Montessori

Educația Montessori

Montessori este o abordare educațională personalizată, adaptată stilului de învățare, stadiului de dezvoltare și intereselor fiecărui copil. Prin experiență practică, aplicarea în viața reală și rezolvarea problemelor, copiii dobândesc atât baze academice, cât și abilități de bunăstare utilizând Metoda Montessori.

Metoda Montessori

Metoda Montessori este o abordare educațională dezvoltată de doctorul Maria Montessori, care are deja o istorie de succes de peste 100 de ani. Ea oferă o perspectivă amplă asupra educației ca instrument de ajutor și pregătire pentru viață. Maria Montessori a început inițial ca medic, dar prin munca sa cu copiii defavorizați, s-a orientat către domeniul educației. Folosindu-și pregătirea științifică, a observat procesul de învățare al copiilor și a dezvoltat o metodă educațională remarcabilă.

În 1907, a deschis prima Casa Dei Bambini, sau „Casa copiilor”, pentru preșcolari. Într-un an de aplicare a noii sale metode, mulți dintre elevii săi au învățat să citească, să scrie și să facă matematică de bază. Succesul ei s-a răspândit rapid în Europa și Metoda Montessori a devenit cunoscută pe plan mondial.

Montessori se remarcă prin mediul educativ pregătit, cunoscut drept sala de clasă Montessori. Aceasta diferențiază de un centru obișnuit de îngrijire a copiilor prin prezența materialelor educaționale adaptate nevoilor și intereselor copiilor în diverse etape ale dezvoltării lor. Fiecare material își propune să dezvolte anumite rezultate de învățare, contribuind la progresul cunoștințelor și abilităților copiilor. Prin repetiție și practică, aceștia își însușesc cele cinci domenii ale Curriculum-ului Montessori: Viața practică, Senzorial, Matematică, Limbă și Cultură.

Rolul educatorului Montessori în acest spațiu este de a observa interesele copiilor și de a le oferi materiale care să se lege de acestea, asigurând astfel o învățare intenționată și captivantă. Acesta este motivul pentru care Montessori funcționează. Această abordare recunoaște că fiecare copil învață în mod unic și în ritm propriu, oferindu-le un mediu în care au respect, independență și libertatea de a-și exersa propria experiență de învățare. Acest lucru generează o motivație puternică de a învăța, iar copiii devin natural implicați și reușesc cu succes. Astfel, Montessori oferă o educație diferită prin:

  • Curriculum personalizat
  • Lecții unu-la-unu
  • Flexibilitate în dezvoltare
  • Învățare prin experiență practică
  • Abordarea tuturor stilurilor de învățare
  • Copiii iau decizii și fac alegeri
  • Libertate de mișcare
  • Materiale Montessori care transformă conceptele abstracte în experiențe concrete 

Programele de Educație Montessori inspiră copiii către o dragoste de învățare pe tot parcursul vieții, făcând apel la interesele lor, încurajându-i să-și dirijeze propria învățare, satisfăcând nevoia de independență și autocontrol. Prin Programele Montessori, copiii devin elevi încrezători, independenți, cu abilități și cunoștințe necesare pentru a se dezvolta la școală și în viață.

Elemente cheie ale educației Montessori

  1. Mediu pregătit
    Sala de clasă Montessori este un spațiu de învățare atent pregătit, în care totul are un scop și un loc. Se caracterizează prin frumusețe, ordine și accesibilitate. Mesele, scaunele, materialele de învățare și chiuvetele din sălile de clasă sunt dimensionate pentru copiilor. Rafturile sunt deschise și accesibile pentru a încuraja interesul și explorarea. Totul este conceput cu atenție pentru a susține independența copiilor. În mediul pregătit, materialele Montessori sunt grupate în funcție de aria lor curriculară și afișate de la stânga la dreapta, în ordinea progresiei de la cel mai ușor la cel mai greu. Această structură logică oferă o cale clară pentru învățare.
  2. Materiale Montessori
    Materialele Montessori sunt instrumente practice de învățare care ghidează copiii să descopere rezultatele importante ale învățării prin repetiție și practică. Acestea izolează concepte sau abilități și sunt concepute cu o structură care permite copiilor să-și identifice și să-și corecteze propriile greșeli. Pe măsură ce progresează în curriculum, materialele Montessori devin mai complexe, oferind oportunități de a extinde învățarea. Prin repetiție și practică, copiii devin stăpâni pe rezultatele învățării.
  3. Curriculum Montessori
    Curriculumul Montessori este un sistem de învățare axat pe nevoile și dezvoltarea copilului, acoperind aspectele cognitive, fizice, sociale și emoționale. Acesta cuprinde cinci arii principale: Viața practică, Senzorial, Limbă, Matematică și Studii culturale. Fiecare arie are o secvență de materiale Montessori care se concentrează pe un rezultat sau o abilitate specifică. Pe măsură ce copiii avansează în curriculum, ei dezvoltă o înțelegere completă a fiecărei discipline.
  4. Principiile Montessori
    Principiile directoare ale educației Montessori au fost dezvoltate de doctorul Maria Montessori pentru a oferi un cadru optim pentru sprijinirea procesului de învățare al copiilor. Aceste principii se bazează pe convingerea că cei mici sunt inteligenți în mod natural, dornici să învețe și că au un potențial imens.
  5. Educator Montessori
    Rolul educatorului Montessori este de a observa, urmări și ghida progresul de învățare al fiecărui copil. Aceștia sunt atenți la interesele copiilor, îi îndrumă către activități potrivite stadiului lor de dezvoltare și creează un mediu propice pentru învățare. Prin lecții individuale, care sunt concise și precise, educatorii Montessori permit copiilor să descopere rezultatele învățării pe cont propriu și în ritmul lor propriu.
  6. Ciclul de lucru Montessori
    Copiii beneficiază de o perioadă extinsă de „alegere liberă” în cadrul căreia își pot selecta activitățile și pot progresa în ritmul lor propriu, fără întreruperi. Ciclul de lucru Montessori încurajează copiii să se implice profund în activitățile lor, să urmeze propriile interese și să își satisfacă nevoia de repetiție și practică pentru a stăpâni rezultatele și abilitățile cheie ale învățării.

Mediul educațional Montessori

Zona Viața practică include existența acelor materiale care să susțină activităţi efectuate în viaţa de zi cu zi (deschiderea închiderea cutiilor, sticluțelor,exerciții de turnare, pliere, rulare, îngrijirea mediului, cusutul, aranjarea mesei, tăiere, împletire).

Scopul exercițiilor de viață practică este de a-i ajuta pe copii să devină independenți, încrezători în sine, ordonați şi să-i învețe să se concentreze.

Un copil independent este un copil liber

Exercițiile acoperă 4 domenii: grija pentru mediul în care își desfășoară activitatea, grija pentru propria persoană, dezvoltarea relațiilor sociale, coordonarea şi armonia mișcărilor.

Scopul exercițiilor de dezvoltare senzorială este acela de a-i ajuta pe copii să-şi dezvolte cele 5 simțuri: auzul, văzul, mirosul, gustul și pipăitul și să asimileze în mod natural concepte considerate altfel abstracte; sunt primul pas în învățarea matematicii. Astfel, copilul este expus unor materiale senzoriale distincte pe parcursul perioadelor senzitive specifice fiecărei vârste. Cu ajutorul exercițiilor senzoriale copilul poate să distingă, să ordoneze, să clasifice şi să descrie impresii senzoriale legate de lungime, înălțime, temperatură, greutate, culoare, înclinare, miros, etc.

Maria Montessori considera matematica un proces mental natural care începe de la un nivel concret şi progresează către un nivel abstract. Astfel, materialul matematic Montessori este de asemenea concret. Fiecare exerciţiu se creează in jurul unor experienţe specifice care constituie baza pentru dezvoltarea în viitor a gândirii matematice abstracte.

În viaţa unui copil există o perioadă specifică în care acesta, în mod natural şi spontan, este capabil să-şi dezvolte limbajul în mod inconştient. Utilizând materialul Montessori, educatorul îl ajută indirect pe copil să-şi îmbogățească şi să-şi perfecţioneze limbajul. Exerciţiile de limbaj îi ajută pe copii să înveţe să citească, să scrie şi să conştientizeze sensul cuvintelor.

Ca extensie a celor 4 arii curriculare de bază, un element important în dezvoltarea personalității copilului este contactul propriu-zis cu realitatea şi capacitatea lui de a se implica efectiv în această realitate. Libertatea de care se bucură copilul în mediul special creat, îi permite să experimenteze, să observe şi să mânuiască, să exploreze, să perceapă, să descopere şi să clasifice. Când Maria Montessori documenta ştiinţele naturale, ea nu se referea numai la cunoaşterea fenomenelor naturale, cât mai degrabă la o relaţie lăutrică cu natura. Prin intermediul lecţiilor de artă, copilul învaţă despre cultura sa. În cadrul acestei arii curriculare, copiii beneficiază de lecţii despre istorie, geografie, biologie, artă, muzică.