fbpx

Specificul lecțiilor în educația Montessori

Lecția în educația Montessori este concepută ca un “un apel la atenție”. Educatoarea trebuie să cunoască, să înțeleagă momentul când un copil este pregătit pentru a primi lecția, pe care Maria Montessori a numit-o prezentare.

Lecțiile pentru inițierea copiilor în sistemul educațional Montessori sunt individuale. Maria Montessori arătă în lucrarea “Descoperirea Copilului” că educatoarea, atunci când observă că un material atrage interesul copilului, ea se va așeza alături de copil și î-l va prezenta.

Vorbele nu sunt întotdeauna necesare, ea îi va arăta copilului, în pași mărunți, cum trebuie să utilizeze materialul respectiv.

Prima caracteristică a lecției trebuie să fie concizia. Prezentarea se va face numai atunci când educatoarea observă că un material de dezvoltare din mediul special pregătit îi atrage interesul copilului.

O altă trăsătură a lecției este perfecțiunea. O lecție, spune Măria Montessori, se aproprie de perfecțiune cu atât mai mult cu cât va fi mai mare numărul cuvintelor pe care am izbutit să le economisim.

În educația Montessori lecția trebuie să aibă ca trăsătură de bază și simplitatea. Educatoarea nu trebuie să se piardă în vorbe goale. Ea trebuie să înlăture tot ce nu este adevărat.

Obiectivitatea este o altă trăsătură pe care pune accent Maria Montessori. În momentul prezentării lecției, personalitatea educatoarei dispare, rămânând în lumină numai obiectul, materialul asupra căruia vrem să se concentreze atenția copilului.

Lecția scurtă și simplă este modalitatea esențială în prezentarea materialelor de dezvoltare în clasa Joy Montessori.

Un alt principiu de bază este acela că educatoarea trebuie să se ferească pe cât posibil să forțeze copilul care nu pare interesat de ceea ce i se prezintă. De asemenea, dacă lecția pregătită cu respectarea conciziei, a simplității și a adevărului, nu este înțeleasă de copil, atunci:

  • în primul rând, educatoarea nu trebuie să insiste repetând lecția;
  • în al doilea rând să se abțină în a lămuri copilul că a făcut o greșeală sau că nu a înțeles ceea ce i s-a prezentat, pentru că această atitudine ar putea să-i oprească pentru multă vreme impulsul de a acționa, principiu esențial în educația Montessori.

“A stimula viața, lăsând-o totuși să se dezvolte liber” este prima îndatorire a educatorului Montessori.

“Pentru o misiune atât de delicată este nevoie de o mare artă, care să sugereze momentul potrivit și limitele intervenției, pentru ca această intervenție să nu tulbure, să nu devieze, ci să ajute sufletul care prinde viață și care va trăi în virtutea propriilor forțe”. În aceste fel, “copiii vor vedea în educatoare o persoană care le dă viață și de la care speră, nesătui, să primească mereu o viață nouă”, aprecia Măria Montessori în cartea “Descoperirea Copilului”.