fbpx

Metoda scrierii spontane

Conceptul pedagogic de “ajutor pentru dezvoltarea naturală” a copilului este ilustrat și în metoda de învățare a scrierii, elaborată de Maria Montessori. Constatând nenumăratele erori de metodă în însușirea scrisului, Maria Montessori a ajuns la concluzia că este necesar să analizăm factorii scrierii, încercând să-i separăm prin exerciții independente care pot fi adaptate fiecărei vârste și, totodată, repartizate după posibilitățiile naturale ale copilului. Acesta este criteriul de bază propriu metodei montessoriene de învățare a scrierii.

“Dacă aș fi gândit să dau un nume acestei noi metode de învățare a scrierii, aș numi-o metoda scrierii spontane”, a spus Maria Montessori în “Descoperirea Copilului”.

În clasa Montessori nu tratăm scrierea ca pe o materie care trebuie predată, ci le oferim copiilor activități care îi pregătesc pentru scris. Așa cum copilul a învățat să vorbească fără profesor, copilul având nevoie de o pregătire adecvată pentru a putea face acest lucru, în același fel trebuie să oferim copilului experiența necesară care îl va face să descopere că poate să scrie.

Pregătim copilul pentru scris atunci când se află în perioada senzitivă a limbajului. Pentru a scrie, sunt necesare abilități ale minții precum și ale mâinii. Maria Montessori a folosit principiul izolării dificultății prin pregătirea fiecărei abilități în mod separat. Abilitățile pentru scris pot fi pregătite indirect de la o vârstă timpurie. De asemenea, au fost elaborate exerciții care au pregătit în mod specific copilul pentru scriere, acestea fiind pregătiri directe pentru scris.

Maria Montessori a luat în considerare capacitățiile naturale ale copilului mic și inclinațiile sale, în special pe cele din perioada senzitivă pentru rafinarea mișcării, din perioada senzitivă pentru rafinarea simțurilor și din perioada senzitivă pentru limbaj. De asemenea, a realizat că limbajul este ceva abstract. Nu doar limbajul vorbit este abstract, dar și simbolurile scrise sunt.

Prin urmare, a creat materiale care permit copilului explorarea senzorială a limbajului. Activitățile de pregătire pentru scris sunt acceptate de copil cu mare usurință și bucurie. El a învățat deja limbajul vorbit și învață cum să transpună limbajul cu care este familiarizat în formă vizuală. Limbajul vorbit devine un fundament pentru cel scris. Bastonașele și liniuțele cu care se începe învățarea scrierii în școala tradițională, spune Maria Montessori, nu au nici un sens pentru copil și, prin urmare, nu-i stârnesc în nici un fel curiozitatea. “Reprezentarea lor nu poate determina un impuls motric spontan, de aceea, acțiunea necesită un efort de voință, care se traduce la copil printr-o oboseală rapidă și ia forma plictiselii și a suferinței”, aprecia Maria Montessori în cartea “Descoperirea Copilului”.

Scrierea este o acțiune complexă care necesită abilități speciale ale minții și ale mâinii:

  • Abilitățile minții sunt necesare pentru scris: copilul trebuie să poată să ia un cuvânt pe care îl cunoaște și să-l analizeze în sunetele sale componente; de exemplu, cuvantul nod. Copilul trebuie să-l analizeze în sunetele n, o, d. De asemenea, el trebuie să știe simbolurile pentru fiecare din aceste sunete.
  • Abilitățiile pentru mână: mâna trebuie să țină corect un instrument pentru scris, trebuie să poată crea forma corectă a fiecărei litere și să poată scrie litera în spațiul disponibil.

Pentru pregătirea indirectă de la o vârstă timpurie, noi, la Joy Montesori, ca de altfel în toate programele Montessori, avem materiale care îl ajută pe copil în însușirea scrisului:

  • Blocurile cu cilindrii: apucarea cilindrilor cu degetele mâinii drepte pregătește mușchiul pentru instrumentul de scris;
  • Tăblițele aspre și netede: ajută copilul să folosească literele de glaspapir;
  • Cabinetul de geometrie și cabinetul de botanică: prin desenarea conturului, formelor geometrice și frunzelor, se pregătește mâna pentru scris;
  • Cutiile sonore și jocul liniștii pregătesc urechea pentru a discerne mai ușor sunetele conținute în cuvinte.

Materialele specifice folosite în clasa Montessori în vederea pregătirii directe pentru scris sunt:

  • Literele din glaspapir: copilul învață literele prin experiențe senzoriale de atingere, vizuale, auditorii și musculare.
  • Tava cu nisip fin: conturarea în nisip a literelor îl ajută pe copil să le memoreze vizual și să-și dezvolte musculatura mâinii.
  • Alfabetul mobil: copilul construiește cuvinte prin așezarea literelor în ordinea corectă pentru a alcătui un cuvânt. Poate scrie cuvinte înainte ca mâna să fie pregătită complet pentru a ține un instrument de scris. Alfabetul mobil este introdus timpuriu, imediat ce copilul cunoaște aproximativ 10 litere. Odată ce copilul începe lucrul cu alfabetul mobil, noi avem grijă ca această activitate să se desfășoare zilnic.
  • Incastrele de metal: oferă copilului multă practică în controlarea folosirii creionului pe hârtie în vederea respectării conturului diferitelor forme.
  • Exersarea mâinii pentru scris necesită multă repetiție. Pentru acest motiv, folosim o mare varietate de exerciții cu incastrele de metal.

Exercițiile de scris încep cu învățarea literelor alfabetice, începând cu vocalele și apoi cu consoanele.

Predarea scrierii urmează trei faze, descrise de Maria Montessori în “Descoperirea Copilui”:

  1. Senzația vizuală și tactil-musculară asociată cu sunetul alfabetic;
  2. Percepția: copilul trebuie să poată compara și recunoaște figurile atunci când aude sunetul corespunzător;
  3. Limbajul: copilul trebuie să știe să pronunțe sunetul care corespunde semnelor alfabetice.

Scrisul, din punct de vedere al tuturor mecanismelor sale, este acum pregătit. După ce a exersat îndelung în acest fel, copilul este pregătit să scrie toate literele alfabetice și silabele simple. Majoritatea copiilor educați prin metoda Montessori reușesc să scrie spontan înaintea vârstei de 5 ani.

Prin toate procedeele care vizează pregătirea indirectă și directă pentru scris, copilul dobândește astfel abilitățiile necesare mentale și fizice pentru însușirea scrierii. Copilul de obicei descoperă brusc că poate să scrie. Descoperirea vine cu o mare explozie de energie pe care Maria Montessori o numește “explozia scrisului”.