fbpx

Independența, principiu esențial al educației Montessori

Maria Montessori definește independența ca “imaginea biologică a unei deprinderi”. Momentele cheie din dezvoltarea normală a copilului cum ar fi: înțărcarea, mersul, vorbitul etc. pot fi considerate evenimente ce dau posibilitatea copilului să dobândească progresiv individualitate, autonomie și auto-reglare. Pe parcursul celor 3 ani de activitate în Centrul Montessori, copilul devine independent. Copilul ajunge să exprime o dorința esențială: “Ajutați-mă să mă ajut singur”. Clasele noastre sunt concepute astfel încât copiii să își poată împlini propriile nevoi în mod independent. Pe măsură ce copiii din clasa Montessori cresc, devin din ce în ce mai responsabili de propriul lor proces de învățare. Motivul independenței în clasa Montessori este acela de a-i învăța cum să facă anumite lucruri, cum să execute diferite activități, nu să facă ceea ce vor ei.

Pentru a învăța independența, copilul are nevoie de 4 condiții importante:

  • să aibă posibilitatea să acționize independent;
  • să existe posibilitatea să–și aleagă propria sarcină, cunoscându-se faptul că aunci când copilul are oportunități multiple de a-și aleage singur o activitate, o învață cu mai multă plăcere. În grupele Montessori copilul este lăsat să–și aleagă materialele care i-au fost prezentate de către educator, pentru că altfel el nu știe cum să lucreze cu ele;
  • copilul are nevoie să lucreze în ritm propriu; el poate să lucreze, să se oprească, și să lucreze iar după ce s-a odihnit; lucrând în propriul ritm copilul învață independența;
  • copilului are nevoie să i se ofere posibilitatea de a repeta exercițiul de câte ori vrea și cât timp vrea.

Pentru a asigura aceste 4 condiții de independența, Maria Montessori a accentuat asupara a 3 reguli ce trebuie respectate în procesul de educație.

1. Prima regulă este să nu intervii în activitatea copilului, să nu îl întrerupi în timpul executării unui exercițiu. Dacă copilul face greșeli, noi avem răbdare și repetăm prezentarea altă dată.

2. A doua regula este că materialul să nu se ia de la un copil la altul; materialul trebuie să se ia numai de la raft. În Centrul Montessori există un singur material pentru fiecare exercițiu în parte. Prin această regulă se elimină competiția.

3. A treia regulă prevede cerința ca, după terminarea exercițiului, materialul să fie dus pe raft și așezat în același loc de unde l-a luat. Educatoarea trebuie să aibă grija ca materialul să fie pregătit pentru alt copil.