fbpx

Darul minții matematice

Matematica este o disciplină care adesea a fost considerată greu de înțeles. Contrar opiniei unor educatori care credeau că trebuie să fii înzestrat pentru a o înțelege, Maria Montessori era convinsă că toți copiii sunt capabili să învețe și să fie buni la matematică, desigur, dacă ei sunt expuși lumii matematice în mod corect și la vârsta potrivită. Numai în acest fel copiii pot învăța matematica cu ușurință și plăcere.

Maria Montessori și-a susținut opiniile spunând că matematica nu trebuie să fie dificilă pentru nimeni, deoarece fiecare ființă umană este inzestrată cu darul minții matematice.

În concepția sa, mintea matematică este o tendință umană cu care suntem născuți cu toții. Această tendință a minții matematice a ajutat ființa umană să supraviețuiască de la prima sa apariție pe pământ. Chiar și astăzi puterea minții matematice ne ajuta în supaviețuirea noastră, în căutarea fericirii și în dobândirea de cunoștințe.

Trebuie să înțelegem că toți oamenii se nasc cu această tendință, dar o tendință este doar un potențial. Această tendință trebuie adusă la îndeplinire prin experiențe potrivite dedicate copiilor de vârste mici.

Mintea matematică poate fi definită în felul urmator:

  • este calitatea minții umane care este capabilă să abstractizeze;
  • este capaciatea noastră de a gândi logic și de a ne organiza gândurile;
  • este capacitatea de a compara, de a clasifica și de a gândi cu precizie;
  • mintea matematică ne permite să calculăm, să măsuram, să cercetăm;
  • ne permite să ne imaginăm, să purtam imagini în mintea noastră și să creăm pe baza acestor imagini un model cu totul nou;
  • creativitatea depinde de claritatea acestor imagini.

În metoda Montessori, învățarea conceptelor abstracte se realizează prin manipularea obiectelor concrete. Materialele realizate de Maria Montessori pentru dobândirea noțiunilor matematice sunt originale, cu ajutorul lor, copilul putând ajunge ușor la înțelegerea matematicii.

Astfel, pentru însușirea noțiunilor matematice copilul trebuie să stăpânească înțelegerea cifrelor până la 10, deoarece aceste cifre stau la baza sistemului zecimal. Copilul va învăța ușor cifrele de la 1 la 10 cu ajutorul materialelor create de Maria Montessori: barele de numărat și cardurile cu numere (copilul asociind cantitatea cu simbolul și simbolul cu cantitatea), numerele din glaspapir, cutiile cu fise, numerele pare și impare și jocul de memorie al numerelor.

Îmbinarea dintre concret și abstract este prezentă și în exercițiile pentru prezentarea sistemului zecimal. Copilul va vedea cifra scrisă -1000 și va putea ține în mână cantitatea care corespunde acestui număr, un cub cu o mie de bile, format din 10 plăcuțe a câte 100 de bile. Alături, el are cantitățiile de 1,10,100. În acest fel, Maria Montessori a conceput un sistem logic de învățare a matematicii, cu ajutorul unor materiale care îmbină noțiunile concrete cu cele abstracte.

Procesul de abstractizare se produce în interiorul copilului, a spus Maria Montessori, “este o iluminare interioară, iar în cazul în care lumina nu răzbește din interior, atunci ea nu mai vine deloc. Tot ceea ce putem face este să ajutăm copilul, punându-i la dispoziție materiale concrete spre a înțelege noțiuni abstracte. El va exersa cu ele în ritm propriu, iar apoi mintea lui va înțelege noțiuni superioare”.