fbpx

Calitățile materialelor educative Joy Montessori

Metoda educativă Montessori a fost înțeleasă de autoarea ei, nu ca o metodă care poate crea un om nou, ci ca o metodă care să ajute la realizarea de sine a omului concret, istoric. Această metodă educativă poate avea succes prin crearea unui mediu pregătit ce eliberează de piedici desfășurarea procesului normal, spontan al dezvoltării copilului, oferindu-i cele mai adecvate obiecte, materiale, instrumente și tehnici prin intermediul cărora acest proces spontan să poată fi canalizat prin educație.

Întreaga muncă teoretică și practică a Mariei Montessori a fost dedicată acestui țel deosebit de important în vederea realizării unor materiale de dezvoltare care să ajute la achiziția spontană, cu ușurință și fără efort a unor noi cunoștințe.

Pe baza unor experiențe psihologice minuțioase și a unei îndelungate observări a copiilor, Maria Montessori a conceput materiale de dezvoltare care pun în evidență geniul său pedagogic.

Caliățiile fundamentale comune tuturor materialelor care îl înconjoară pe copil în ambianța educativă Montessori sunt următoarele:
Izolarea unei singure calități – Materialele Montessori izolează doar un anumit principiu pentru a-i oferi posibilitatea copilului să înțeleagă fiecare concept pe etape. Cum a procedat pentru a scoate în evidență o singură calitate a materialelor? Ea a izolat una dintre multele calități ale obiectului cu ajutorul seriei și al gradației. Au fost concepute obiecte identice, cu excepția unei singure calități care variază. De exemplu, pentru a-l ajuta pe copil să învețe culorile, ea a realizat din același material, cu aceiași formă și dimensiune, variind numai culoarea. Acest procedeu oferă o mare claritate în actul de diferențiere a lucrurilor, dând posibilitatea unei analize interne și externe, aptă să ordoneze intelectul copilului.

Controlul erorii – Materialele Montessori sunt astfel concepute încât copilul poate observa singur dacă a lucrat corect. Dacă la finalul activității, una dintre piese nu se potrivește sau rămâne nefolosită, el va înțelege eroarea. Toate materialele care sunt puse la dispoziția copiilor în clasele Joy Montessori conțin în sine controlul erorii. “Controlul material al erorii, sublinia Maria Montessori, determină copilul să-și însușească exercițiile cu judecată, cu critică, cu atenția mereu mai interesată pentru exactitate, cu capacitate rafinată de a distinge diferențele mici. În felul acesta se pregătește conștiința copilului să controleze erorile chiar și atunci când acestea nu mai sunt atât de evidente pentru simțuri” (Descoperirea copilului). Controlul erorii este prezent și în mediul special pregătit: obiectele sunt din sticlă sau metal, iar atunci când le scapă pe jos înțeleg eroarea; la fel, mobilierul de culoare deschisă pune imediat în evidență petele făcute involuntar.

Estetica materialelor – O altă caracteristică a maetrialelor Montessori este atractivitatea lor. Culoarea, strălucirea, armonia formelor sunt lucruri de care țin cont toți educatorii Joy Montessori atunci când pregătesc mediul ambiant pentru copii.

Materiale concepute la nivelul posibilităților copiilor de a acționa – Materialele de dezvoltare își ating scopul numai atunci când oferă copiilor posibilitatea de a acționa, de a lucra, de a le folosi. Ca un material să stârnească interesul copilului, nu este deajuns să fie doar frumos, estetic, ci trebuie “să se preteze la activitatea motorie a copilului”. Obiecte mici care să fie mutate cu ușurință dintr-un loc în altul, așezate la înălțimea copilului, putând să le atingă, vor face posibilă o activitate îndelungată și o concentrare maximă.

Materialul de dezvoltare este “cantitativ limitat” – Este un alt principiu comun pentru toate materialele de dezvoltare Montessori. În clasele Joy Montessori există doar câte un singur exemplar din fiecare material de dezvoltare. În felul acesta se elimină haosul, și îl ferește pe copil de experiențe obositoare. Se crează, totodată, ordine în clasă, fiecare copil lucrează cu un material, iar după ce termină exercitiul, îl duce la locul lui pe raft, și numai apoi poate fi folosit de un alt copil. Se elinimă competiția și se exersează răbdarea și disciplina. “Noi credem în mod greșit, preciza Maria Montessori în “Descoperirea Copilului”, că un copil căruia i se oferă mai multe jucării și un ajutor îmbelșugat este și un copil care se dezvoltă mai bine. Dimpotrivă, multitudinea dezordonată a obiectelor împovărează sufletul cu un haos, îl înăbușă și îl descurajează”.